canlı destek

23 Kasım 2018 CUMA

Resmî Gazete

Sayı : 30604

YÖNETMELİK

YükseköÄŸretim Kalite Kurulundan:

YÜKSEKÖÄžRETİM KALİTE GÜVENCESİ VE YÜKSEKÖÄžRETİM

KALİTE KURULU YÖNETMELİĞİ

BİRİNCİ BÖLÜM

Amaç, Kapsam, Dayanak ve Tanımlar

Amaç ve kapsam

MADDE 1 – (1) Bu Yönetmelik, yükseköÄŸretim sistemindeki iç ve dış kalite güvencesi, yükseköÄŸretim kurumlarının eÄŸitim-öÄŸretim, araÅŸtırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerinin kalite düzeylerine iliÅŸkin ulusal ve uluslararası kalite standartlarına göre YükseköÄŸretim Kalite Kurulu tarafından deÄŸerlendirilmesi, bağımsız dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon kuruluÅŸlarının tanınması ve yetkilendirilmesi ile YükseköÄŸretim Kalite Kurulu teÅŸkilâtına, çalışma usullerine, yükseköÄŸretim kurumlarındaki kalite komisyonu yapılanmalarına iliÅŸkin usul ve esasları düzenlemek amacıyla hazırlanmıştır.

Dayanak

MADDE 2 – (1) Bu Yönetmelik, 4/11/1981 tarihli ve 2547 sayılı YükseköÄŸretim Kanununun ek 35 inci maddesine dayanılarak hazırlanmıştır.

Tanımlar

MADDE 3 – (1) Bu Yönetmelikte geçen;

a) Bağımsız Dış DeÄŸerlendirme ve Akreditasyon KuruluÅŸları: Yurt içinde veya yurt dışında dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon faaliyetleri gösteren kurum ve kuruluÅŸları,

b) BaÅŸkan: YükseköÄŸretim Kalite Kurulu BaÅŸkanını,

c) BaÅŸkan Yardımcısı: YükseköÄŸretim Kalite Kurulu BaÅŸkan Yardımcısını,

ç) Dış DeÄŸerlendirici: Kurumsal dış deÄŸerlendirme programında görev yapmak üzere YükseköÄŸretim Kalite Kurulu tarafından görevlendirilen dış deÄŸerlendirme sürecini yürütmeye yetkin kiÅŸiyi,

d) Dış DeÄŸerlendirme: Bir yükseköÄŸretim kurumunun veya programının kalitesinin bağımsız dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon kuruluÅŸları tarafından deÄŸerlendirilme sürecini,

e) Genel Sekreter: YükseköÄŸretim Kalite Kurulu Genel Sekreterini,

f) İç DeÄŸerlendirme: Bir yükseköÄŸretim kurumunun veya programının kalitesini kendi içinde deÄŸerlendirmesini,

g) Kalite DeÄŸerlendirme Tescil Belgesi: YükseköÄŸretim Kalite Kurulu tarafından onaylanan, bağımsız kurum veya kuruluÅŸların; belirli bir alanda önceden belirlenmiÅŸ akademik ve alana özgü standartların bir yükseköÄŸretim programı tarafından karşılanıp karşılanmadığını ölçen dış deÄŸerlendirme ve kalite güvence sürecini deÄŸerlendirmeye yetkili olduÄŸunu gösteren belgeyi,

ÄŸ) Kurul: YükseköÄŸretim Kalite Kurulunu,

h) Kurum İç DeÄŸerlendirme Raporu (KİDR): YükseköÄŸretim kurumunun; eÄŸitim-öÄŸretim, araÅŸtırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerine iliÅŸkin kalite güvencesi süreçlerini izlemek amacıyla yükseköÄŸretim kurumu tarafından her yıl hazırlanan raporu,

ı) Kurumsal Dış DeÄŸerlendirme Programı: YükseköÄŸretim kurumlarının eÄŸitim-öÄŸretim, araÅŸtırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin kalitesinin, beÅŸ yılda en az bir defa olmak üzere YükseköÄŸretim Kalite Kurulu tarafından periyodik olarak gerçekleÅŸtirilecek dış deÄŸerlendirme sürecini,

i) Kurumsal Geri Bildirim Raporu (KGBR): Kurumsal dış deÄŸerlendirme programı kapsamında deÄŸerlendirilen yükseköÄŸretim kurumu için dış deÄŸerlendiriciler tarafından hazırlanan kurumun güçlü ve iyileÅŸmeye açık alanlarını içeren raporu,

j) Performans Göstergeleri: YükseköÄŸretim kurumlarının amaç ve hedeflerine ulaşıp ulaÅŸmadığını ya da ne kadar ulaÅŸtığını ölçmek, izlemek ve deÄŸerlendirmek için kullanılan araçları,

k) Program DeÄŸerlendirmesi: YükseköÄŸretim kurumlarında iç kalite güvence sisteminin bir parçası olarak öÄŸretim programlarının deÄŸerlendirilmesi çalışmalarını,

l) Program Akreditasyonu: Bağımsız dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon kuruluÅŸları tarafından belirli bir alanda önceden belirlenmiÅŸ akademik ve alana özgü standartların bir yükseköÄŸretim programı tarafından karşılanıp karşılanmadığını ölçen dış deÄŸerlendirme ve kalite güvence sürecini,

m) Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi: Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi ile uyumlu olacak ÅŸekilde tasarlanan; ilk, orta ve yükseköÄŸretim dâhil, mesleki, genel ve akademik eÄŸitim ve öÄŸretim programları ve diÄŸer öÄŸrenme yollarıyla kazanılan tüm yeterlilik esaslarını gösteren ulusal yeterlilikler çerçevesini,

n) YükseköÄŸretim Kalite Güvencesi Durum Raporu: Kurul tarafından ilgili yıl içinde dış deÄŸerlendirmesi yapılan yükseköÄŸretim kurumlarının kurumsal deÄŸerlendirme raporlarını dikkate alarak, her yıl hazırlanan ve baÅŸta YükseköÄŸretim Kurulu olmak üzere ilgili paydaÅŸların bilgisine sunulan raporu,

o) YükseköÄŸretim Kalite Güvencesi Sistemi: YükseköÄŸretim kurumlarının eÄŸitim-öÄŸretim, araÅŸtırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerinin iç ve dış kalite güvencesi, akreditasyon süreçleri ve bağımsız dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon kuruluÅŸlarının tanınması ve yetkilendirilmesi süreçlerine iliÅŸkin esasları,

ifade eder.

İKİNCİ BÖLÜM

YükseköÄŸretim Kalite Kurulunun TeÅŸkilatı, Görev ve Yetkileri

YükseköÄŸretim Kalite Kurulunun organları

MADDE 4 – (1) YükseköÄŸretim Kalite Kurulu; Kurul ve BaÅŸkandan oluÅŸur.

Kurul

MADDE 5 – (1) YükseköÄŸretim Kalite Kurulu;

a) YükseköÄŸretim Kurulu Genel Kurulu tarafından seçilen üç,

b) Üniversitelerarası Kurul tarafından seçilen üç,

c) Millî EÄŸitim Bakanlığı tarafından seçilen bir,

ç) Mesleki Yeterlilik Kurumunu temsilen bir,

d) Türk Akreditasyon Kurumunu temsilen bir,

e) Türkiye Bilimsel ve Teknolojik AraÅŸtırma Kurumunu temsilen bir,

f) Türkiye SaÄŸlık Enstitüleri BaÅŸkanlığını temsilen bir,

g) Türkiye Odalar ve Borsalar BirliÄŸini temsilen bir,

ÄŸ) ÖÄŸrenci temsilcisi bir

üye olmak üzere toplam on üç üyeden oluÅŸur.

(2) (a) ve (b) bentleri uyarınca seçilen üyeler, her birisi farklı yükseköÄŸretim kurumlarında görev yapmakta olan, yükseköÄŸretimin yapısı, iÅŸleyiÅŸi ve yönetimi ile kalite deÄŸerlendirme ve geliÅŸtirme uygulamaları konusunda deneyimli, yurt içindeki veya yurt dışındaki yükseköÄŸretim kurumlarında en az on yıl görev yapmış, farklı alanlardaki öÄŸretim üyeleri arasından seçilir. (c) bendi uyarınca seçilen üyenin yükseköÄŸretim kurumunda görev yapmakta olan, yükseköÄŸretimin yapısı, iÅŸleyiÅŸi ve yönetimi ile kalite deÄŸerlendirme ve geliÅŸtirme uygulamaları konusunda deneyimli, yurt içindeki veya yurt dışındaki yükseköÄŸretim kurumlarında en az on yıl görev yapmış öÄŸretim üyesi ÅŸartlarını taşıması gerekir. (ç), (e) ve (f) bentleri uyarınca kurumları temsil edecek üyelerin en az BaÅŸkan Yardımcılığı düzeyinde, (d) ve (g) bentleri uyarınca kurumları temsil edecek üyelerin ise en az Genel Sekreter Yardımcılığı düzeyinde olması gerekir. ÖÄŸrenci temsilcisi, Kurul tarafından belirlenecek ilke ve esaslar dâhilinde belirlenir.

(3) Kurul üyelerinin 657 sayılı Devlet Memurları Kanununun 48 inci maddesinde sayılan genel ÅŸartları taşıması gerekir.

(4) Kurul, üye tam sayısının salt çoÄŸunluÄŸu ile BaÅŸkan ve BaÅŸkan Yardımcısı seçer. Kurul üyelerinden öÄŸrenci temsilcisinin görev süresi bir yıl, diÄŸer üyelerin görev süresi dört yıldır. İki dönemden fazla üyelik yapılamaz. Görev süresi biten veya herhangi bir nedenle Kuruldan ayrılan üyenin yerine en geç bir ay içinde ilgili kurum/kuruluÅŸ tarafından aynı usulle seçim/görevlendirme yapılır. Görev süresi dolmadan üyelikten ayrılan üyenin yerine görevlendirilen üye, ayrılan üyenin kalan süresini tamamlar.

(5) Kurul, BaÅŸkanın belirleyeceÄŸi tarihlerde ayda en az bir kez olmak üzere, BaÅŸkanın çaÄŸrısı veya Kurul üyelerinin üçte birinin yazılı isteÄŸi üzerine her zaman toplanır.

(6) Kurul, üye tam sayısının en az üçte iki çoÄŸunluÄŸu ile toplanır ve üye tamsayısının salt çoÄŸunluÄŸu ile karar alır. Oyların eÅŸit olması halinde BaÅŸkanın oyu yönünde karar verilmiÅŸ sayılır. Üyeler, kurumlarına iliÅŸkin kararların görüÅŸüldüÄŸü toplantılara katılamazlar.

(7) Geçerli mazereti olmaksızın bir yılda toplam dört toplantıya katılmayanların ve altı aydan fazla süre ile hastalık, kaza veya baÅŸka bir nedenle görevini yapamaz durumda olanların görev süreleri dolmadan üyelikleri sonlandırılır.

(8) YükseköÄŸretim üst kuruluÅŸları ile yükseköÄŸretim kurumlarının yöneticileri ve öÄŸretim elemanları davet edilmeleri durumunda Kurul toplantılarına katılabilirler. Bu suretle davet edilenler, bu görev dolayısıyla öÄŸrendikleri hususların gizliliÄŸine uymakla yükümlüdür. Görevlendirilenlerin yolluk ve zaruri masrafları Kurul bütçesinden karşılanır. Kurul üyeleri dışında davet yoluyla toplantıya katılanların oy hakları yoktur.

Kurulun görev ve yetkileri

MADDE 6 – (1) YükseköÄŸretim Kalite Kurulunun görevleri;

a) YükseköÄŸretim sisteminde kalite güvencesine iliÅŸkin ulusal politika ve stratejileri belirlemek ve kamuoyu ile paylaÅŸmak,

b) YükseköÄŸretim sisteminde kalite kültürünün geliÅŸtirilmesi ve yaygınlaÅŸtırılması için faaliyetlerde bulunmak,

c) YükseköÄŸretim kurumlarında iç kalite güvence sistemlerinin kurulmasını teÅŸvik etmek ve bu konuda yükseköÄŸretim kurumlarına rehberlik etmek,

ç) Ulusal ve uluslararası düzeyde yükseköÄŸretim kalite güvence sistemleri ile ilgili çalışmaları izlemek, ulusal ve uluslararası düzeyde ortak çalışmalar gerçekleÅŸtirmek,

d) Dış deÄŸerlendirmede ve akreditasyonda uygulanacak ilkeleri, kalite göstergelerini ve bunlara iliÅŸkin kuralları belirlemek,

e) YükseköÄŸretim kurumlarının; eÄŸitim-öÄŸretim, araÅŸtırma-geliÅŸtirme, toplumsal katkı ve idari hizmetlerinin kalite düzeylerine iliÅŸkin beÅŸ yılda en az bir defa dış deÄŸerlendirmesini yapmak ve ihtiyaç durumunda yükseköÄŸretim programlarının deÄŸerlendirmesini yapmak,

f) Misyon farklılaÅŸması ve ihtisaslaÅŸma programı kapsamında yer alan yükseköÄŸretim kurumlarının faaliyetlerini deÄŸerlendirmek, izlemek ve buna iliÅŸkin sonuçları YükseköÄŸretim Kuruluna sunmak,

g) Dış deÄŸerlendirme ve akreditasyonda uygulanacak süreçlerle ilgili yükseköÄŸretim kurumlarını bilgilendirmek üzere etkinlikler gerçekleÅŸtirmek ve yayınlar yapmak,

ÄŸ) YükseköÄŸretim kurumlarının dış deÄŸerlendirme süreci sonrası, kurumsal geri bildirim raporlarını deÄŸerlendirerek kalite iyileÅŸtirmelerine yönelik tavsiyeleri içerecek ÅŸekilde YükseköÄŸretim Kalite Güvencesi Durum Raporunu her yıl hazırlamak, yayımlamak ve baÅŸta YükseköÄŸretim Kurulu olmak üzere ilgili paydaÅŸların bilgisine sunmak,

h) Dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon alanlarında faaliyet göstermek amacıyla, belirlenmiÅŸ ilke ve kurallar çerçevesinde tescil almak üzere müracaat eden özel hukuk tüzel kiÅŸilerinin tescil müracaatlarını deÄŸerlendirerek karar vermek, bu kuruluÅŸların faaliyetlerini izlemek ve gerekli gördüÄŸünde bilgi almak, gerektiÄŸinde uyarmak veya tescillerini iptal etmek,

ı) YükseköÄŸretimde kalite güvencesi konusunda uluslararası kuruluÅŸlar nezdinde Türkiye’yi temsil etmek,

i) YükseköÄŸretim kalite güvence sistemine iliÅŸkin konularda Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi Kuruluyla iÅŸbirliÄŸi yapmak,

j) Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin SaÄŸlanmasına İliÅŸkin Usul ve Esaslarda yer alan hükümlerin yükseköÄŸretim kurumlarında uygulanma düzeyini deÄŸerlendirmektir.

(2) Kurul, gerek gördüÄŸü takdirde çalışma usul ve esaslarını belirleyerek komisyonlar kurabilir, danışma kurulları oluÅŸturabilir.

Başkan ve Başkan Yardımcısı

MADDE 7 – (1) Kurul tarafından kurul üyeleri arasından dört yıl süre ile bir BaÅŸkan ve bir BaÅŸkan Yardımcısı seçilir.

(2) BaÅŸkanın izin, hastalık, yurt içi ve yurt dışı görevlendirme ve görevde bulunmadığı diÄŸer hâllerde BaÅŸkan Yardımcısı, BaÅŸkana vekâlet eder.

(3) BaÅŸkan ve BaÅŸkan Yardımcısı sürekli görev yaparlar ve bu görevlerde bulundukları sürece kurumlarından aylıksız izinli sayılırlar; görev süreleri bittiÄŸinde veya süresinden önce ayrıldıklarında baÅŸka bir iÅŸleme gerek kalmaksızın görevlerine geri dönerler. Görev sürelerinin bitimini müteakip asli görevlerine baÅŸladıkları tarihi takip eden aybaşından itibaren asli kadrolarına iliÅŸkin aylıklarını almaya baÅŸlarlar.

(4) BaÅŸkan ve BaÅŸkan Yardımcısı, görevleri süresince, CumhurbaÅŸkanınca verilecek geçici görevler dışında herhangi bir kamu kuruluÅŸunda ve özel kuruluÅŸlarda ücretli veya ücretsiz çalışamazlar, görev alamazlar.

BaÅŸkanın görev ve yetkileri

MADDE 8 – (1) Kurulun en üst yöneticisi olan BaÅŸkan, Kurulun genel yönetim ve temsili ile kanun, yönetmelik hükümleri ve Kurul tarafından alınan kararların yürütülmesinden sorumludur.

(2) BaÅŸkanın görevleri;

a) Kurul toplantılarının gündemini, gün ve saatini belirlemek, toplantıları idare etmek, gündeme alınmayan baÅŸvurular hakkında gerekli iÅŸlemleri yapmak ve bunlara iliÅŸkin olarak Kurula bilgi vermek,

b) Kurulun belirlediÄŸi stratejilere, amaç ve hedeflere uygun olarak yıllık bütçeyi ve malî tabloları hazırlamak ve ilgili kurumlara göndermek,

c) Genel Sekreter ve ÅŸube müdürlerinin atamasını yapmak,

ç) Genel Sekreterin önerisi üzerine personelin atamasını yapmak,

d) Personelin görev ve yetki alanı ile hizmet birimlerini ve görev yerini belirlemek,

e) Kurul kararlarının gereğinin yerine getirilmesini temin etmek ve uygulanmasını sağlamak,

f) İdari birimlerinin, verimli ve uyumlu bir biçimde çalışmasının en üst düzeyde organizasyonunu ve koordinasyonunu saÄŸlamak, hizmet birimleri arasında çıkabilecek görev ve yetki sorunlarını çözmektir.

Kurul üyelerinin mali hakları

MADDE 9 – (1) YükseköÄŸretim Kalite Kurulu BaÅŸkanına YükseköÄŸretim Kurulu BaÅŸkan Vekili, BaÅŸkan Yardımcısına YükseköÄŸretim Yürütme Kurulu üyeleri, Genel Sekreterine Üniversitelerarası Kurul Genel Sekreteri için mali ve sosyal haklar kapsamında öngörülen ödemeler aynı usul ve esaslar çerçevesinde gerçekleÅŸtirilir. Bunlar, emeklilik hakları bakımından da emsali olarak belirlenen personel ile denk kabul edilir ve emsali personele yapılan ödemelerden vergi ve diÄŸer yasal kesintilere tabi olmayanlar bu maddeye göre de vergi ve diÄŸer kesintilere tabi olmaz. Emekli olanların ise emekli aylıklarının ödenmesine devam olunur. BaÅŸkan ve BaÅŸkan Yardımcısı hariç YükseköÄŸretim Kalite Kurulu üyelerine, YükseköÄŸretim Genel Kurulu üyelerine ödenen tutarda huzur hakkı aynı usul ve esaslar çerçevesinde ödenir. Kurul üyelerine ödenecek huzur hakkı, her toplantı için devlet memur aylıkları kat sayısının (4000) rakamı ile çarpımı sonucunda bulunacak meblaÄŸdır. Ancak, bir yılda on ikiden fazla huzur hakkı ödenmez.

ÜÇÜNCÜ BÖLÜM

YükseköÄŸretim Kalite Kurulunun İdari TeÅŸkilatı

Genel Sekreterlik

MADDE 10 – (1) Genel Sekreterlik; Kurumsal Dış DeÄŸerlendirme ve Dış DeÄŸerlendirme KuruluÅŸları Tescil Birimi, Tanıtım ve PaydaÅŸ İliÅŸkileri Birimi ile Yönetim Hizmetleri Biriminden oluÅŸur.

Genel Sekreter

MADDE 11 – (1) Genel Sekreter, YükseköÄŸretim Kalite Kurulu idari teÅŸkilatının başıdır ve bu teÅŸkilatın çalışmasından BaÅŸkana karşı sorumludur. Genel Sekreterin en az lisans diplomasına sahip olması ÅŸarttır.

Genel Sekreterin görev ve yetkileri

MADDE 12 – (1) Genel Sekreterin görevleri;

a) Birimlerde çalışan tüm personelin görev ve sorumluluk anlayışına baÄŸlı olarak hizmet vermelerini ve hizmet içi eÄŸitim almalarını saÄŸlamak,

b) Birimler arasında uyumlu çalışmayı ve Kurula ait hizmetlerin yerine getirilmesini saÄŸlamak ve denetlemek,

c) Birimlerde görevlendirilecek personel hakkında, Kurul BaÅŸkanına öneride bulunmak,

ç) Kurul toplantılarında oylamaya katılmaksızın raportörlük yapmak,

d) Kurul kararlarının yazılması, imzalanması ve saklanmasını sağlamak,

e) BaÅŸkan tarafından hazırlanan Kurul gündeminin zamanında dağıtılmasını ve buna iliÅŸkin iÅŸ ve iÅŸlemlerin yapılmasını saÄŸlamak,

f) Kurul kararlarının ilgililere duyurulmasını sağlamak,

g) Kurulun her türlü yönetim hizmetlerini ve ihtiyaçlarını saÄŸlamak,

ÄŸ) Mevzuat çalışmalarını yapmak,

h) BaÅŸkan tarafından verilen diÄŸer görevleri yapmaktır.

Kurumsal Dış Değerlendirme ve Dış Değerlendirme Kuruluşları Tescil Birimi

MADDE 13 – (1) Kurumsal Dış DeÄŸerlendirme ve Dış DeÄŸerlendirme KuruluÅŸları Tescil Biriminin görevleri;

a) Kurul tarafından belirlenen dış deÄŸerlendirmede uygulanacak ilkeleri, kalite göstergelerini ve kuralları uygulamak,

b) Dış deÄŸerlendirmede uygulanacak yöntem ve araçlarla ilgili yükseköÄŸretim kurumlarının bilgilendirilmesine yönelik dokümanları hazırlamak,

c) YükseköÄŸretim kurumlarının her yıl hazırladıkları iç deÄŸerlendirme raporlarının zamanında toplanmasını saÄŸlamak,

ç) YükseköÄŸretim kurumlarının dış deÄŸerlendirme programına yönelik iÅŸ ve iÅŸlemlerin yürütülmesini saÄŸlamak,

d) Kurul tarafından belirlenen; bağımsız dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon kuruluÅŸlarının tanınması ve yetkilendirilmesi sürecine iliÅŸkin ilkeleri ve kuralları uygulamak,

e) Dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon alanlarında faaliyet göstermek amacıyla, belirlenmiÅŸ ilke ve kurallar çerçevesinde yetkilendirilmek üzere Kurula müracaat eden özel hukuk tüzel kiÅŸilerinin müracaatlarını incelemek ve ön deÄŸerlendirme raporlarını hazırlamak,

f) Dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon alanlarında faaliyet göstermek amacıyla kurulan özel hukuk tüzel kiÅŸilerinin faaliyetlerini izlemek, gerekli gördüÄŸü durumlarda bilgi almak ve gerektiÄŸinde uyarılmaları veya tescillerinin iptali için Kurula öneride bulunmak,

g) Faaliyet alanıyla ilgili raporu her yılın sonunda hazırlamak,

ÄŸ) BaÅŸkan tarafından verilen diÄŸer görevleri yerine getirmektir.

Tanıtım ve Paydaş İlişkileri Birimi

MADDE 14 – (1) Tanıtım ve PaydaÅŸ İliÅŸkileri Biriminin görevleri;

a) Kalite kültürünün geliÅŸtirilmesi ve yaygınlaÅŸtırılması için tanıtım, bilgilendirme ve eÄŸitim faaliyetlerini planlamak ve uygulamak,

b) Türkiye Yeterlilikler Çerçevesinde Yer Alacak Yeterliliklerin Kalite Güvencesinin SaÄŸlanmasına İliÅŸkin Usul ve Esaslarda yer alan hükümlerin yükseköÄŸretim kurumlarında uygulanmasını saÄŸlamak,

c) Ulusal ve uluslararası düzeyde yükseköÄŸretim kalite güvence sistemleri ile ilgili çalışmaları izlemek, ulusal ve uluslararası düzeyde ortak çalışmalar gerçekleÅŸtirilmesine yönelik Kurula öneride bulunmak,

ç) Kurulun basılı, yazılı ve görsel materyallerini hazırlamak, resmi yayın organlarının ya da süreli yayınlarının hazırlanması ve yayımı ile ilgili çalışmaları yapmak,

d) BaÅŸkan tarafından verilen diÄŸer görevleri yerine getirmektir.

Yönetim Hizmetleri Birimi

MADDE 15 – (1) Yönetim Hizmetleri Biriminin görevleri;

a) Kurul personelinin iÅŸe alımı ve özlük haklarına iliÅŸkin iÅŸ ve iÅŸlemleri yürütmek,

b) İnÅŸaatla ilgili teknik hizmetleri yürütmek; bakım, onarım, aydınlatma, ısıtma, temizlik ve benzeri iÅŸleri yapmak veya yaptırmak,

c) Sivil savunma, güvenlik ve çevre kontrolü iÅŸlerini yapmak veya yaptırmak,

ç) Kurula ait bilgi ve belge yönetimini saÄŸlamak,

d) Evrak kayıt ve yazı iÅŸlerini yürütmek,

e) Kurul hizmetleri için gerekli olan biliÅŸim altyapısını oluÅŸturmak, teknolojik geliÅŸmeleri takip etmek, bilgi güvenliÄŸi ve güvenilirliÄŸi konusunda gereken önlemleri almak,

f) Yayın ve dokümanları bilgi iÅŸlem ortamına aktarmak, korumak ve gerektiÄŸinde hizmete sunmak,

g) Basım ve grafik işlerini yapmak veya yaptırmak,

ğ) Kurulun hukuki konularda danışmanlığını yapmak veya yaptırmak; Kurulun ilgili olduğu davaları ve icra takiplerini takip etmek,

h) Stratejik plan çalışmalarını ve izleme sürecini koordine etmek,

ı) BaÅŸkan tarafından verilen diÄŸer görevleri yerine getirmektir.

DÖRDÜNCÜ BÖLÜM

YükseköÄŸretim Kurumu Kalite Komisyonunun OluÅŸturulması,

Görev ve Yetkileri

YükseköÄŸretim Kurumu Kalite Komisyonu

MADDE 16 – (1) YükseköÄŸretim kurumları, kendi kurumlarında kalite güvencesi çalışmalarının yürütülmesi amacıyla YükseköÄŸretim Kurumu Kalite Komisyonunu oluÅŸturur.

(2) Komisyonun baÅŸkanlığını, ilgili yükseköÄŸretim kurumunun rektörü, rektörün bulunmadığı zamanlarda ise rektörün görevlendireceÄŸi rektör yardımcısı yapar.

(3) Komisyon üyeleri, aynı fakülte, enstitü, yüksekokul, meslek yüksekokulunu temsilen birden fazla olmamak ve farklı bilim alanlarından olmak üzere yükseköÄŸretim kurumu senatolarınca, senatosu bulunmayan yükseköÄŸretim kurumlarında yönetim kurullarınca belirlenen üyelerden oluÅŸur. Komisyon üyeleri arasında yükseköÄŸretim kurumu genel sekreteri, öÄŸrenci temsilcisi ile kamu yükseköÄŸretim kurumlarında strateji geliÅŸtirme daire baÅŸkanı ve vakıf yükseköÄŸretim kurumlarında ilgili süreçlerden sorumlu birim yöneticisi de bulunur. Üye sayısı, senato tarafından belirlenen üyelerin iki yıldan az olmamak ÅŸartıyla üyelik süreleri ile komisyonun çalışma usul ve esasları üniversite senatolarınca, senatosu bulunmayan yükseköÄŸretim kurumlarında yönetim kurullarınca belirlenir ve yükseköÄŸretim kurumunun internet sayfasında kamuoyu ile paylaşılır. Komisyon üyesi öÄŸrenci temsilcisi, üniversite senatoları tarafından belirlenecek ilke ve esaslar dâhilinde belirlenir ve görev süresi bir yıldır.

(4) Komisyonun büro ve personel destek hizmetleri, ilgili yükseköÄŸretim kurumunun strateji geliÅŸtirme daire baÅŸkanlığı veya ilgili birimi tarafından yürütülür.

YükseköÄŸretim Kurumu Kalite Komisyonunun görevleri

MADDE 17 – (1) YükseköÄŸretim Kalite Komisyonunun görevleri;

a) Kurumun stratejik planı ve hedefleri doÄŸrultusunda ve YükseköÄŸretim Kalite Kurulu tarafından belirlenen usul ve esaslar çerçevesinde, eÄŸitim-öÄŸretim, araÅŸtırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idarî hizmetlerinin deÄŸerlendirilmesi, izlenmesi ve kalitesinin geliÅŸtirilmesi amacıyla ilgili kurumun iç ve dış kalite güvence sistemini kurmak, kuruma özgü anahtar performans göstergelerini tespit etmek, program deÄŸerlendirmesi yapmak ve bu kapsamdaki çalışmaları senatoya; senato bulunmayan kurumlarda ise yönetim kuruluna sunmak,

b) İç deÄŸerlendirme çalışmalarını planlamak, yürütmek ve kurumsal deÄŸerlendirme ve iyileÅŸtirme çalışmalarının sonuçlarını içeren yıllık kurum iç deÄŸerlendirme raporunu hazırlayarak senatoya; senato bulunmayan kurumlarda ise yönetim kuruluna sunmak ve onaylanan yıllık kurum iç deÄŸerlendirme raporunu kurumun resmi internet sayfasından kolay eriÅŸilebilir ÅŸekilde kamuoyu ile paylaÅŸmak,

c) Kurumsal dış deÄŸerlendirme programı için gerekli hazırlıkları yapmak, süreçle ilgili iç ve dış paydaÅŸları bilgilendirmek,

ç) Kurulun dış deÄŸerlendirme süreci sırasındaki çalışmalarına destek vermektir.

BEŞİNCİ BÖLÜM

YükseköÄŸretim Kurumlarında İç ve Dış Kalite Güvencesi Sistemi

YükseköÄŸretim kurumlarında kalite güvence sistemlerinin oluÅŸturulması

MADDE 18 – (1) YükseköÄŸretim kurumları, kendi kurumlarında uygulanacak iç ve dış kalite güvence sisteminin oluÅŸturulması ve iÅŸletilmesi ile kurumsal ve program iç ve dış deÄŸerlendirme süreçlerinin Kurul tarafından oluÅŸturulacak uygulama esasları doÄŸrultusunda yürütülmesini saÄŸlamakla yükümlüdür.

Kurum iç deÄŸerlendirme süreci ve takvimi

MADDE 19 – (1) YükseköÄŸretim kurumları, iç deÄŸerlendirme süreçlerini stratejik plan, yıllık performans programı ve faaliyet raporu ile bütünleÅŸik yapıda, bu raporları hazırlama yükümlülüÄŸü bulunmayan vakıf yükseköÄŸretim kurumları ise vizyon, misyon ve stratejik hedefleri ve kalite güvence sistemleriyle bütünleÅŸik olarak; eÄŸitim-öÄŸretim, araÅŸtırma ve toplumsal katkı faaliyetlerini ve bunları destekleyen idarî hizmetlerin tümünü içine alacak ÅŸekilde yürütür.

(2) YükseköÄŸretim kurumları, iç deÄŸerlendirme çalışmalarını içeren kurum iç deÄŸerlendirme raporlarını her yıl Ocak-Mart aylarında Kurul tarafından oluÅŸturulan web tabanlı sisteme yükler.

(3) Kurum iç deÄŸerlendirme raporları ilgili yükseköÄŸretim kurumunun ve Kurulun resmi internet sayfasından yayımlanır.

Kurum iç deÄŸerlendirme raporlarının kapsamı

MADDE 20 – (1) YükseköÄŸretim Kurumları, iç deÄŸerlendirme raporlarını periyodik olarak her yıl hazırlar ve iç kalite güvence sistemindeki iyileÅŸtirmelere yıllık raporda yer verir.

(2) YükseköÄŸretim Kurumunun iç deÄŸerlendirme raporunda, kurumdaki kalite güvencesi süreçlerinin nasıl tanımlandığı ve iÅŸletildiÄŸi, öÄŸretim programlarında hedeflenen yeterliliklere ulaşıldığının nasıl güvence altına alındığı, performans göstergelerinin nasıl izlendiÄŸi ve sürekli iyileÅŸtirme çevrimlerinin nasıl kapatıldığına dair açıklamaların bulunması ve bu bilgilerin kanıtlarla desteklenmesi gerekir.

(3) Bir yükseköÄŸretim kurumunda eÄŸitim-öÄŸretim, araÅŸtırma ve toplumsal katkı faaliyetleri ile idari hizmetlerini kapsayacak ÅŸekilde hazırlanacak iç deÄŸerlendirme raporu;

a) YükseköÄŸretimin ulusal strateji ve hedefleri ışığında belirlediÄŸi ve kurumun misyonu, vizyonu ve stratejik hedefleri ile uyumlu kalite politikasını, izlediÄŸi yöntem ve süreçlerini,

b) Kurumun misyon ve hedeflerine ulaÅŸabilmek için uyguladığı yönetsel/organizasyonel süreçleri ve faaliyetlerini,

c) Kurumun misyon ve hedeflerine ulaÅŸtığından emin olmak üzere akademik ve idari birimlerin anahtar performans göstergeleri ile ölçülebilir nitelikteki hedeflerini deÄŸerlendirdiÄŸi ve bunların periyodik olarak gözden geçirilmesini içeren iç kalite güvence sistemini,

ç) Bir önceki iç ve dış deÄŸerlendirmede ortaya çıkan ve iyileÅŸtirilmeye ihtiyaç duyulan alanlarla ilgili iyileÅŸtirme faaliyetlerini

kapsar.

Kurumsal dış değerlendirme programı

MADDE 21 – (1) YükseköÄŸretim kurumları, beÅŸ yılda en az bir defa olmak üzere Kurul tarafından periyodik olarak yürütülecek Kurumsal Dış DeÄŸerlendirme Programı kapsamında deÄŸerlendirilir. YükseköÄŸretim kurumlarının dış deÄŸerlendirme takvimi Kurul tarafından hazırlanır ve ilân edilir.

(2) Kurumsal Dış DeÄŸerlendirme Programı, Kurul tarafından görevlendirilen dış deÄŸerlendiriciler aracılığıyla, kurumun iç deÄŸerlendirme raporu üzerinden ön deÄŸerlendirmesi, saha ziyareti ve kurumsal geri bildirim raporunun hazırlanması aÅŸamalarından oluÅŸan deÄŸerlendirme sürecini kapsar.

(3) Dış deÄŸerlendiriciler; dış deÄŸerlendirici baÅŸvurusu bulunan yükseköÄŸretim kurumlarındaki akademik ve idari personel, öÄŸrenciler ve sektör temsilcileri arasından Kurul tarafından seçilir. Dış deÄŸerlendirici olarak görev alanlar saha ziyareti sürecinde kurumlarında izinli sayılır.

(4) YükseköÄŸretim kurumunun kurumsal dış deÄŸerlendirmesi, bu YönetmeliÄŸin 20 nci maddesinde belirtilen kapsam ve konuları içerecek ÅŸekilde ve Kurul tarafından belirlenen kurumsal dış deÄŸerlendirmeye iliÅŸkin usul ve esaslar çerçevesinde gerçekleÅŸtirilir.

Kurumsal geri bildirim raporunun kapsamı

MADDE 22 – (1) Kurumsal Dış DeÄŸerlendirme Programına dâhil olan her yükseköÄŸretim kurumu için, deÄŸerlendirme sürecinin sonunda Kurul tarafından görevlendirilen dış deÄŸerlendiriciler tarafından bir kurumsal geri bildirim raporu hazırlanır.

(2) YükseköÄŸretim kurumu için hazırlanan kurumsal geri bildirim raporu; kurumda yürütülen eÄŸitim-öÄŸretim, araÅŸtırma ve geliÅŸtirme faaliyetleri, varsa bölgesel/ulusal ölçekte öne çıkan toplumsal katkı faaliyetleri ile kurumun idari hizmetlerinin ve kurumsal karar alma süreçlerindeki kalite güvencesi sistemi ile kurumun güçlü ve iyileÅŸmeye açık alanlarını kapsar.

YükseköÄŸretim Kalite Güvencesi Durum Raporu

MADDE 23 – (1) Kurul tarafından ilgili yıl içerisinde deÄŸerlendirilen yükseköÄŸretim kurumlarına ait geri bildirim raporlarına dayanılarak hazırlanan, karşılaşılan sorunlar ve kalite iyileÅŸtirme süreci ile ilgili önerileri içeren ve yükseköÄŸretim kalite güvencesi çalışmalarına katkı saÄŸlamayı hedefleyen YükseköÄŸretim Kalite Güvencesi Durum Raporu, her yıl Kurul tarafından hazırlanarak baÅŸta YükseköÄŸretim Kurulu olmak üzere ilgili tüm paydaÅŸ kurum ve kuruluÅŸlara sunulur.

(2) YükseköÄŸretim Kalite Güvencesi Durum Raporu, Kurul web sayfasından yayımlanır.

Kurum iç ve dış deÄŸerlendirme sonuçlarının kamuoyuna açıklanması

MADDE 24 – (1) YükseköÄŸretim kurumlarında yapılan iç ve dış deÄŸerlendirmelerin sonuçları kamuoyuna açıktır. Yıllık kurum iç deÄŸerlendirme raporları ve dış deÄŸerlendirme programına iliÅŸkin kurumsal geri bildirim raporları ilgili yükseköÄŸretim kurumlarının ve Kurulun resmi internet sayfalarında yayımlanır.

Kalite güvencesi ve iyileÅŸtirme çalışmaları kapsamındaki harcamalar

MADDE 25 – (1) Bu Yönetmelik kapsamında, yükseköÄŸretim kurumları tarafından gerçekleÅŸtirilecek çalışmalara iliÅŸkin her türlü harcama, yükseköÄŸretim kurumlarının bütçelerine ilgili konuda tahsis edilecek ödenekle karşılanır. Vakıf yükseköÄŸretim kurumları da bu Yönetmelik kapsamında yapılacak çalışmalar için bütçesinde yeterli ödenek ayırır.

ALTINCI BÖLÜM

Program Akreditasyonu, Akreditasyon Kuruluşlarının

Yetkilendirilmesi ve Tanınması

Program akreditasyonu

MADDE 26 – (1) YükseköÄŸretim kurumlarında program akreditasyonuna yönelik dış deÄŸerlendirme hizmeti, Kurul tarafından program akreditasyonu alanında yetkilendirilmiÅŸ veya Kurul tarafından tanınan bağımsız dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon kuruluÅŸlarınca gerçekleÅŸtirilir.

Akreditasyon kuruluÅŸlarının yetkilendirilmesi ve tanınma süreci

MADDE 27 – (1) Program akreditasyonunun Kurul tarafından kabul edilmesi için akreditasyon hizmeti veren ulusal bağımsız akreditasyon kuruluÅŸlarının Kurul tarafından yetkilendirilerek Kalite DeÄŸerlendirme Tescil Belgesi almış olması, uluslararası bağımsız akreditasyon kuruluÅŸlarının ise Kurul tarafından tanınması gerekir.

(2) Ulusal bağımsız dış değerlendirme ve akreditasyon kuruluşlarının yetkilendirilmesine dair usul ve esaslar Kurul tarafından belirlenir.

(3) Uluslararası bağımsız dış deÄŸerlendirme ve akreditasyon kuruluÅŸlarının tanınma süreçlerine dair usul ve esaslar Kurul tarafından belirlenir.

YEDİNCİ BÖLÜM

ÇeÅŸitli ve Son Hükümler

Kurulun mali yapısı

MADDE 28 – (1) YükseköÄŸretim Kalite Kurulunun hizmetlerinde ihtiyaç duyulan tüm giderler Kurul bütçesinden karşılanır.

Kurulun gelirleri

MADDE 29 – (1) YükseköÄŸretim Kalite Kurulunun gelirleri ÅŸunlardır:

a) Hazine yardımları,

b) Faaliyet gelirleri,

c) Her türlü bağış ve yardımlar,

ç) DiÄŸer gelirler.

Yürürlük

MADDE 30 – (1) Bu Yönetmelik yayımı tarihinde yürürlüÄŸe girer.

Yürütme

MADDE 31 – (1) Bu Yönetmelik hükümlerini YükseköÄŸretim Kalite Kurulu BaÅŸkanı yürütür.

 

 

 


Ege Üniversitesi

EGE ÜNİVERSİTESİ